Scootertocht

20 juni 2017 - Hvar, Kroatië

Superdag vandaag. Onder een stralende zon testen we de scooters en na een proefrondje gaan we echt op pad. We hebben een vage kaart en wat tips meegekregen waar we heen kunnen rijden. Er is ons verzekerd dat het lukt met een volle tank benzine. Na een tijdje rijden kom ik erachter dat 1 spiegel niet zo handig is en zie ik pas dat Geert er wel 2 heeft. Vandaag dat gat aan de rechterkant! Bij de eerste stop ontdek ik nog wel meer mankementen; er ontbreekt een afdekplaat en een stuk uit mijn helm, warvan ook een deel los gaat hangen. Hopelijk worden we niet aangehouden want ik heb mijn rijbewijs heel veilig in Nederland achtergelaten.
We stoppen in de meest pittoreske en kleine  badplaatsjes waar de tijd echt lijkt stil te staan, zo mooi. We drinken koffie met croissant in Milna, karren door naar Stari Grad. Maar eerst door een lange tunnel van 1,5 km,, best angstig, want er is maar een tweebaansweg en al het verkeer komt over dezelfde weg. Winderig en koud ook en met je zonnebril op ook nog donker, maar ja, we kunnen moeilijk stoppen in de tunnel, pfff.
 In Stari Grad duiken we de zee in. Prachtige boten liggen er aan de kade en het is er verder erg rustig en relaxed. Door naar de andere kant van het eiland, ik schat hemelsbreed zo’n 50 km. In Vrboska, het volgende schattige dorpje gaan we voor een overheerlijke lunch. Ik bestel een verse gegrilde vis en Geert gaat voor de mixed grill, smullen voor weinig Kroatische kronen hier. Veel terrassen zien eruit alsof ze heel veel bezoekers verwachten, maar het is echt uitgestoven hier. Wel zien we regelmatig fietsers dapper want we klimmen en dalen behoorlijk. Nemen soms een verkeerde afslag met flinke sterke dalers en stijgers en haarspeldbochten. Gelukkig heb ik ooit nog motor gereden, dat scheelt wel, en dat er weinig verkeer hier op de weg is.
Terug kiezen we natuurlijk een andere route. Bij Brusje, een mini dorpje middenin de lavendelvelden, stoppen we voor een drankje,  Natural fruit juice with honey and pollen; als ik mijn glas heb leeggeslurpt, blijft er een bij aan mijn rietje hangen, zie foto. Hoe natuurlijk wil je het hebben!
We nemen nog maar eens een verkeerde afslag. Jammer genoeg begint er een benzinelampje te knipperen als we net stijl omhoog moeten, ai. We draaien snel terug en hoeven de rest van de weg, nog een kilometer of drie, alleen maar naar beneden gelukkig.
Als echte Hollanders leveren we de scooters op de laatste druppel in.
Wat een prachtige dag weer. Morgen vroeg met de boot naar het vasteland Split om in de avond voor het eerst een nachttrein naar Zagreb te nemen. Weer een nieuw avontuur wacht ons.