Ljubljana

24 juni 2017 - Ljubljana, Slovenië

Ljubljana is echt een hele gezellige en sfeervolle stad. Leuke straatjes langs een gracht en nog meer winkel-bar-restaurant straatjes er omheen. Lijkt een beetje op Lissabon met trapjes en overal buiten tafeltjes om te eten. Omdat we nog niet in ons appartement kunnen, zetten we onze backpacks af en keren terug de stad in. Behoorlijk moe en ook hier is het warmer dan normaal in deze tijd van het jaar. We besluiten een toeristisch boottochtje door de grachten van Ljubljana te maken. Je spreekt het trouwens ook ongeveer zo uit en het gaat nog beter na een paar Aperol spritz. We zijn de enige toeristen op de boot en laten ons in de fauteuils zakken die voor op de boot staan. En nee, we hoeven niet de uitleg van de bezienswaardigheden te horen die alleen binnen te verstaan zijn. Vaar maar gewoon een rondje van een uur, dan kunnen we heerlijk uitrusten. We lopen terug door het mooie Tivoli park naar het appartement om te douchen en te slapen. Dat voelt een stuk beter. Wederom een feestdag met muziek ’s avonds in de stad. Heerlijk ook om met Euro’s te kunnen betalen, wel zo makkelijk. Op elk pleintje is live muziek, van jazz tot dj’s komen we tegen en vermaken ons prima hier. Dit is echt een nog onontdekte stad om eens naar terug te komen. Er zijn wel veel toeristen, veel jongeren ook, maar het is ook heel gezellig en lijkt een echte studentenstad.
De volgende ochtend pakken we voor de laatste keer onze backpacks en verlaten om 11 u het appartement. We dumpen de rugzakken bij het station om de rest van de dag de stad in te trekken tot de nachttrein van 23.55u. Dat wordt een lange dag en een lange reis naar huis ook.
Ljubljana heeft een groot kasteel op een heuvel, net zoals je in Praag hebt en het blijkt ook nog door dezelfde architect (als je dat in die tijd als zo noemde) gebouwd. De moeite van het klimmen en bezoeken waard. Natuurlijk gaan wij te voet naar boven en zien daar pas dat er ook een kabelbaan is die je in een minuut naar boven brengt. Vanuit de uitkijktoren overzien we de hele stad en de heuvels eromheen, prachtig gezicht. De middag brengen we door in een Retro-zwembad, wat er eigenlijk gewoon op neerkomt dat het heel oud is. Maar we kunnen er nog opfrissen en een dutje doen, wel lekker in deze hitte.
De avond doen we  heeeeeel lang over het eten en vanaf tien uur hangen we op het station te wachten tot het 12u is en we in de trein kunnen. Dat gaan we een volgende keer een ietsje beter regelen. We hebben een slaaptrein tot aan Munchen, daarna stappen we om 6 uur over op een tgv naar Frankfurt om weer over te stappen op de tgv naar Brussels. Allemaal met gereserveerde zitplaatsen. Maar je kunt je voorstellen hoe we ruiken na al een dag door de stad te banjeren.
Ook deze keer moeten we met 6 in een slaapcoupe, waarvan er 2 al te liggen slapen. Moet je eens proberen om met nog 4 mensen heel zachtjes je bed op te dekken, 4 rugzakken erin te proppen en jezelf in het stapelbed te krijgen. De 2 anderen proberen het niet eens en gaan een coupe verder liggen, gelukkig is daar nog plaats, want nu is het veel drukker op deze trein. Voordeel van in donker gaan slapen is dat je niet kunt zien hoe alles eruitziet. We klimmen erin en vallen in slaap. Voor een paar uurtjes maar, want rond 3 uur gaan onze stapelbed genoten eruit. Zij verlaten ons in Oostenrijk, Salzburg zie ik staan op het perron. Ook zij proberen zachtjes te doen, maar dat is lastig. Een uur later staan staan we blijkbaar bij de grens, want de douanes schuiven onze deur open, richten een zaklamp op je gezicht en zeggen; oké en vertrekken dan weer. Ik heb het gevoel dat we hier heel lang stilstaan en dat blijkt wel als we tegen half 6 wakker worden en ons aan willen gaan kleden. Wacht maar, zegt de conducteur, we hebben ruim een uur vertraging opgelopen. Balen, want zo missen we onze beide gereserveerde aansluitingen. Maar ja, dat is niet zijn pakkie an en hij haalt z’n schouders op en loopt door.
In München regelen we een andere trein, nu via Keulen naar Brussel. We kunnen refund aanvragen, maar stationsjuffrouw vergeet de zitplaatsen en toeslag voor ons te regelen. Het eerste deel geen probleem, maar het laatste stuk naar Brussel zit de trein helemaal vol en worden we steeds van onze plaats gestuurd. Bij controle krijgen we ook nog bijna een boete, maar mogen op aantonen van onze eerder geboekte tickets alsnog alleen de toeslag betalen. We voelen ons een beetje een crimineel. We zijn vies, ruiken ook niet fris en hebben ook nog geen geldige tickets. Maar uiteindelijk komen we aan in Brussel en pakken het laatste stukje trein naar Leuven.
Wat kun je blij zijn als je dan thuiskomt, een heerlijke douche kunt nemen en in een schoon bed met heerlijk matras in slaap kunt vallen.

Een heerlijke reis, met veel avonturen, weinig tegenslag en een fantastische ervaring rijker!