eerste nachttrein Split naar Ljubljana

23 juni 2017 - Ljubljana, Slovenië

In Split eerst maar onze zware rugzakken in depot gezet. Als we hier een hele dag doorbrengen, kunnen we daar beter vanaf zijn.
Split is wederom als een middeleeuwse plaats met een kleine binnenstad die door Unesco wordt beschermd. Je kunt hier zo de ridders en jonkvrouwen zien lopen. Pleinen, doorgangen en schattige straatjes. Ook hier is een deel van de games of trones opgenomen.
Naast het ommuurde binnenstadje ligt een veel moderner gedeelte met alle moderne winkelketens, maar na een paar uur rondslenteren hebben we het wel gezien en zoeken nog een keer de zee op. Lekkere bedjes gehuurd en een paar uur slaap inhalen, ook lekker.
Tot 9 uur ’s avonds moeten we ons bezighouden voordat we de nachttrein op kunnen. Dus genieten we laat in de middag van een uitgebreide lunch of vroeg diner. Ons ritme is toch zoek wat etenstijd betreft. Gelukkig is er in de avond overal muziek in de stad en genieten op de vele pleintjes van de bandjes die optreden. Het blijkt een feestdag te zijn, boffen wij weer mee.
Eindelijk halen we onze backpacks op en gaan naar het station, dat eigenlijk niet meer dan een perron is. Geen wachthuisje of informatie te bekennen. Er staat maar 1 trein klaar, dus we zoeken onze slaapplaats voor de komende nacht op. In een bloedhete trein met kapotte banken en vieze gordijnen vinden we ons bed brrrr. Er komt een aardige juffrouw langs die ongeveer 3 woorden Engels spreekt. In dit hele treinstel zijn maar  6 reizigers en die zijn lekker bij elkaar in een coupe gezet. Gelukkig mogen we een andere uitzoeken en in nog een andere klapt ze de bedden weer op zodat we daar kunnen zitten. We krijgen nog een lakenpakket en een gevlekt kussen. Mochten we meer nodig hebben dan laat ze het depot met dekens voor ons open, maar de doorgang naar de andere coupes gaat met een hangslot dicht. Best eng, want we kunnen nu alleen naar het voorste gedeelte waar ook de 2 conductrices slapen. De trein schud en wiebelt en stopt regelmatig, ook als er geen station is. Remmen gaat ook niet zachtjes, maar je moet je schrap zetten om niet uit je stapelplank te vallen. Toch pak ik nog wat uurtjes slaap gelukkig. Na een overstap in Zagreb komen we aan in Ljubljana in Slovenie. Hier gaan we onze 2 laatste vakantie dagen doorbrengen.