Bonjour a tous

6 juni 2017 - Nice, Frankrijk

Na het pittoreske Aix zijn we gisterenmiddag aangekomen in een druk en lawaaierig Nice. Onderweg komen we nog wat BV-ers tegen. Geen BN-er, maar Bekende Vlaming, Louike van Thuis, voor de Belgen die meelezen.
Een hele overgang, maar de kamer ziet er weer gezellig uit en de badkamer is  superdeluxe (we hebben 2 criteria; lekker bed en goede douche). We verkennen de hoofdstraten en gaan op het kleine stukje zandstrand liggen voor de eerste bruinlaag. ‘s Avonds tapas en rosé op een terras, maar we blijven het te druk vinden.
Bij gebrek aan een terras en meer plaats op de kamer ontbijten we provisorisch op bed.
Vandaag gaan we met de trein naar Monaco, voordeel van de  Interrailpas; we kunnen zo opstappen en na een half uur staan we middenin zonnig Monaco. Tot nu toe zit het openbaar vervoer mee. Treinen rijden op tijd en de bus staat steeds klaar als we aankomen. We gaan naar de botanische tuin, halverwege Monaco ( in hoogte gezien dan). Het is er niet druk dus we kunnen rustig rondlopen en de meest vreemde cactusvormen bewonderen. Na een kilometer aan trappen afdalen zijn we bij het paleis en plukken tussendoor een dame van de stoep die met haar voorhoofd de stoeprand kuste. Ik dacht meteen mijn ehbo-skills in praktijk te kunnen brengen, maar het viel mee. Een meneer in mooie auto neemt haar van me over. Helaas geen rijke prins die ons voor de rest van de dag uitnodigt op zijn luxueuze jacht, beetje jammer.
Op de terugreis stappen we het voorlaatste dorpje Villefranche sur mer uit en kunnen zo het strandje op rollen.  Een beetje als sardines op een ienimienie plekje, maar heerlijk uitzicht en een tweede laag bruin erbij gebakken. En natuurlijk afsluiten met een terras met koele rosé, we zijn niet voor niets nog in La douce France.
Santé